3D-objecten en -scenes modelleren

Modelleren in 3D

Een 3D-model van een huis en een virtuele camera.
  

In 3D-modelingsoftware kan je virtueel 3D-modellen bouwen. Een architect kan huizen bouwen, een autofabrikant een 3D-model voor een nieuwe auto.

In 3D-modeling software kan je wiskundige 3D-modellen zoals kubussen, cilinders, bollen enz. (zogenaamde “primitives”) tekenen, samenvoegen of de ene vorm uit de andere knippen. Op die manier kan je elk gewenst bestaand of fictief object in een 3D-model omzetten. De 3D-artist of -ontwerper kan een model roteren, er op in- of uitzoomen.  

Eens een model gebouwd, kan hij het vullen met een kleur of textuur. Een textuur is in veel gevallen een foto uit de werkelijkheid. Zo kan je een 3D-model van de aarde tekenen door op een bol een foto van de wereldbol uit de ruimte te plakken. Als je een 3D-model van een huis tekent, kan je de muren voorzien van foto’s van echte bakstenen.

Vervolgens kan de ontwerper belichtingseffectentoevoegen waardoor ook schaduwen ontstaan om een realistisch effect te creëren.

Boetseren met Sculptris

3D animeren

In 3D-animatiesoftwarekan je virtuele camera’sin een 3D-scene plaatsen en “doorheen” de tijd de camera bewegen. Zo krijg je de indruk dat de camera doorheen echte beelden beweegt.

In de film- en animatiewereld wordt 3D-animatiesoftware veelvuldig ingezet. Terwijl de eerste generatie Star Wars-films nog veelvuldig gebruik maakte van maquettes, zitten de laatste films boordevol 3D-animatie.

Wil je aan de slag met 3D? Dan raden we je aan om te leren werken met Blender. Blender is beschikbaar voor zowel Mac OS als Windows en Linux. Het is open source en gratis!  https://www.blender.org/

Naast het werken met “ primitives” kan je in 3D-modelleersoftware vaak ook boetseren. Als je menselijke figuren of dieren wil tekenen, is het niet altijd even makkelijk om enkel geometrische vormen te gebruiken. Je kan de figuren dan virtueel boetseren. Vervolgens kan je de modellen voorzien van een “skelet” ( bones) dat je kan animeren. Via motion capture is het mogelijk om de bewegingen van een echte acteur over te brengen op een 3D-model.

Landschapsgeneratoren

Met een landschapsgenerator kan een 3D-artist hyperrealistische landschappen creëren die nauwelijks van echte landschappen te onderscheiden zijn.

Landschap gegenereerd door Terragen. Bron: Kris Merckx

Particle systems

Soms bevat een echte situatie zoveel elementen dat het onnoemelijk veel werk zou vragen om ze onderdeel per onderdeel in 3D vorm te geven. Particle systems maken het mogelijk om in een mum van tijd effecten als regen, sneeuw, ontploffingen te genereren. Je moet de sneeuwvlokjes of druppels dus niet één per één modelleren.

Voorbeelden van "particle systems"

Voor Lord of the Rings gebruikte men op die manier het softwareprogramma Massive om veldslagen met honderden “orks” te genereren. De animatoren tekenden één “ork”, de software zorgde voor de rest. Elke “ork” kreeg zijn eigen parameters en beweging, zonder dat de animatoren die ork per ork moesten instellen.

Particle emitter in Apple Motion
Volgende pagina