Interactieve 3D: games, AR, VR

Interactieve 3D: games en virtual reality

Interactieve 3D in Virtual Reality

Games op een Sony Playstation, Microsoft Xbox of een andere gameconsole worden gespeeld op een 2D-scherm, maar toch kunnen we in veel gevallen spreken van interactieve 3D. Als speler kruip je in de huid van een virtuele avatar. Je kan interactief door het spel lopen. Wat je te zien krijgt, hangt dus niet enkel af van wat de programmeurs je willen tonen, maar eveneens van je eigen interactie. Gameconsoles beschikken over krachtige grafische processoren omdat ze alle 3D-beelden in real time moeten “renderen” (onwikkelen).

Onder rendering verstaan we het proces om de 3D-modellen met hun texturen, belichting en schaduwen te ontwikkelen tot een realistisch beeld.

Bij virtual reality neem de gebruiker de 3D-scene direct waar. Hij/zij is volledig afgesloten van de echte wereld en kan interactief (bijvoorbeeld door het hoofd te bewegen) door een virtuele 3D-scene rondlopen en er eventueel interactief mee omgaan. Google Blocks is een voorbeeld van een stuk software waarmee je in VR 3D-modellen kan bouwen.

AR en 3D-mapping

Bij augmented reality herkent de software de omgeving of bepaalde markeringen daarin. De software toont op een scherm niet enkel de echte omgeving, maar voegt er een laag digitale informatie aan toe. Zo kan een uitgeverij een soort markering in een boek opnemen. Wanneer de gebruiker de code met een smartphone filmt, tovert de software een 3D-object op de markering (3D-mapping).

3D-mapping bij augmented reality
https://www.schoolvoorbeeld.be/nodig/ar/hiro.php

Voorbeeld met QR-codes en AR-markers 

  1. Scan de QR-code. 
  2. Ga naar de corresponderende link ( https://www.schoolvoorbeeld.be/nodig/ar/hiro.php). 
  3. Geef de app toegang tot je camera. 
  4. Richt je smartphonecamera vervolgens op de onderstaande HIRO-code. 
Hiro-marker
    

De Hiro-marker wordt vervangen door een 3D-model. 

3D-model van Kuifje als astronaut.
Volgende pagina