Probleemstelling

Start met een probleemstelling. Doe alsof de kijker iets nog niet weet, ergens een probleem mee heeft, nog iets kan leren over een bepaald probleem.... Daarmee geef je al aan dat jij wellicht de oplossinghebt.

Een paar voorbeelden

• Als je een nieuw product lanceert, wil je de klant overtuigen dat hij je product echt nodig heeft.
  • Als je een les geeft, start je met duidelijk te maken dat de leerling of student iets nog niet kent, kan of moet leren.

Herkenbaar verhaal

Je presentatie starten met een herkenbaar verhaal, trekt het publiek meteen mee in je presentatie. Maak je verhaal eventueel persoonlijker door er iets uit eigen ervaring in te stoppen. Doe bijvoorbeeld alsof je het probleem zelf ook hebt ervaren, maar nu de oplossing hebt geleerd. Stop er wat fijne humor in.

Tips:

• herkenbaar verhaal:de mensen in het publiek hebben dit vermoedelijk ook al eens meegemaakt
  • persoonlijk verhaal:je hebt het zelf meegemaakt/ervaren
  • fijne humor, een grap:het publiek ontspannen

Expertise

Toon aan dat je expertisehebt.  Het publiek komt niet om iets te horen wat evident is of wat ze al weten. Je weet waarover je spreekt, daar gaat het publiek van uit. Bereid je dus grondig voor. Zorg dat je kan antwoorden op vragen, of bedenk wat je gaat zeggen als je een vraag uit het publiek niet kan beantwoorden.

Tips:

• Bedenk zelf welke vragen uit het publiek zouden kunnen komen. Presenteer eventueel eerst voor een vriend of kennis.
  • Zoek al antwoorden op eventuele vragen.
  • Vermijd gedachtesprongen in je presentatie. Immers, als je zelf lang met iets bezig bent, dan lijkt voor jou alles "logisch". Maar misschien kunnen leden van het publiek bepaalde gedachtesprongen niet volgen
Hoe beter je je voorbereidt, hoe meer ontspannen je bent bij de presentatie. Als je bang bent om te presenteren, weet dan dat jij iets te vertellen hebt dat het publiek nog niet weet of kent.
Volgende pagina