"We zijn een verzekeraar en geen IT bedrijf, maar haal IT weg en er blijft geen verzekeraar meer over" - Ariane Berckmoes, Federale Verzekering

“We zijn een verzekeraar en geen IT-bedrijf, maar haal IT weg en er blijft geen verzekeraar meer over”

Ariane Berckmoes - Federale Verzekering

Ariane Berckmoes is vertaler-tolk van opleiding en is bij toeval in de IT en verzekeringswereld gerold. Na gewerkt te hebben voor werkgevers als Belgacom, Worldline en Baloise, maakte ze de sprong naar Federale Verzekering. Daar ging ze als Chief Technology Officer (CTO) aan de slag. Ze voelde de goesting en drive van de verzekeraar en is met plezier mee op de kar van digitalisatie en transformatie gesprongen.

Je bent vertaler-tolk van opleiding en hebt een master in Business & Communication op zak. Bij Belgacom was je onder andere Head of Change management en bij Worldline stond je mee aan het hoofd van de IT-afdeling. Dat is op het eerste gezicht een verrassend parcours, of toch niet?

Ariane Berckmoes: Talen zijn altijd een van mijn grootste passies geweest. Toen ik op mijn achttiende geen idee had wat ik later wilde doen, ben ik op die passie teruggevallen. Eens ik de studie vertalertolk afgerond had, voelde ik meteen dat dat metier niks voor mij was. Ik was erg aangetrokken tot het bedrijfsleven en ben als Young Potential bij Belgacom aan de slag gegaan. Ze vroegen mij ‘Wat wil je graag doen?’. Mijn antwoord? ‘Ik sta open voor alles behalve iets met IT en financiën’, en kijk waar ik nu sta.

Ik heb nooit een carrièreplan gehad, maar ben altijd overal ingerold. Zo heb ik bij Belgacom de kans gekregen om een job in IT uit te proberen. Het is een sector die ook veel nood heeft aan mensen met een niet-technische bagage. Verrassend genoeg lag het mij, ik voelde mij er thuis. Mijn talenstudie was zelfs een goede basis. Ik heb Russisch gestudeerd en gebruik nog steeds die skills om zaken uit te zoeken en ze te vertalen in de richting van één gemeenschappelijk doel. Later heb ik dan ontdekt dat ik goed ben in change and transformation management. En zo ben ik in de financiën en verzekeringen terecht gekomen.

Na Worldline ging je aan de slag bij Baloise en zo kwam je voor het eerst in contact met de verzekeringssector. Wat veranderde er op dat moment vooral in jouw job?

Ariane Berckmoes: Om als bedrijf resultaten te kunnen behalen, is het essentieel om IT en technologie te beheersen en beheren. Dat geldt voor elke sector, ook voor verzekeringen. Ik zag dus heel wat gelijkenissen met mijn vorige functies. Ik heb lang getwijfeld om de overstap naar Baloise te maken, omdat ik een heel stoffig beeld van de verzekeringswereld had. Zoals veel mensen, denk ik. Er heerst een sociaal stigma dat de sector grijs en saai is, er veel mannen werken en ze niet mee zijn met de laatste ontwikkelingen. De nood aan transformatie was hoog en laat dat nu net zijn wat ik zo interessant vind. Baloise was de eerste stappen aan het zetten op een parcours richting digitalisatie. Dat is de voornaamste reden waarom ik op dat moment de sprong gewaagd heb.

Welke verschillen zie je tussen Federale Verzekering en Baloise, wat toch twee heel verschillende verzekeraars zijn, zowel qua activiteiten als qua cultuur?

Ariane Berckmoes: De twijfels die ik had om de overstap naar Baloise te maken, had ik zeker ook bij Federale Verzekering. We staan niet meteen bekend als de meest innoverende verzekeraar. Maar dat trekt mij dan ook weer aan. Er is immers de mogelijkheid om de komende jaren grote stappen vooruit te zetten. En dat is ook exact wat Federale Verzekering voor ogen had en heeft. We willen inzetten op het technologie departement, breder dan IT alleen. Alles met technologie, data, veiligheid en transformatie krijgt een centrale plek in de organisatie. Het voordeel van later op de kar te springen? We kunnen veel leren uit het parcours dat de concullega's de voorbije jaren al afgelegd hebben. Ik voelde de hernieuwde goesting en drive van het bedrijf en ben daar met veel plezier in meegegaan.

Anderzijds heeft Federale Verzekering een aantrekkelijk model. We zijn een coöperatieve en onderlinge verzekeraar die 100% Belgische en zelfstandig is. We werken voor onze klanten, zij staan bij elke beslissing centraal. We werken niet om een externe aandeelhouder rijk te maken of om een buitenlandse entiteit te ondersteunen. Dat zijn stuk voor stuk belangrijke elementen die er voor de consument toe doen. En daar heeft Federale Verzekering mooie kaarten in handen. Dat coöperatieve en onderlinge gedachtegoed zit trouwens ook in het DNA van het bedrijf en vertaalt zich in een zorgzame bedrijfscultuur.

Welke ervaringen en best practices uit je vorige jobs vind je handig in je huidige functie?

Ariane Berckmoes: Ik neem dingen mee die ik in mijn eerste maand bij Belgacom en mijn laatste maand bij Baloise geleerd heb. Dat zijn veel verschillende, kleine dingen. Wat mij echt bijgebleven is en waar ik persoonlijk doorheen de jaren een grote evolutie in heb gemaakt, is dat een partnership creëren tussen de verschillende bedrijfsentiteiten de enige manier is om een bedrijf vooruit te helpen. Een partnership moet voor elke partner een win-win zijn. Dat vraagt veel balans, compromis en een nauwgezette opvolging, maar het is wel de voornaamste voorwaarde om een transformatie tot een goed einde te brengen. Zo zijn HR en business belangrijke partners van IT. Wij zijn een verzekeraar, geen ITbedrijf. Maar verzekeren is data en risico beheren en dus moeten we samenwerken om winnend over de streep te komen. Haal IT weg en er blijft geen verzekeraar meer over. Dat probeer ik ook aan mijn teams mee te geven.

Wat zijn momenteel de grootste uitdagingen in jouw domein?

Ariane Berckmoes: Zoals in vele sectoren is het vinden van mensen met de juiste vaardigheden en talenten de grootste uitdaging. Technologie is gemakkelijk. Als het op de markt komt, weet je dat het werkt. De kunst is om de technologie te kiezen die het best in je framework past. En de echte moeilijkheid zit hem in het implementeren van die technologie en daarvoor heb je mensen nodig. Die mensen moeten agile zijn, want de IT-sector verandert elke twee jaar. Een goed partnership met HR is dus nodig, want samen kunnen we ervoor zorgen dat die agility uitstraalt over het hele bedrijf.

We moeten ook constant op zoek naar een balans tussen de seniors en de juniors in het bedrijf. Seniors hebben de rijkheid en de kennis en zorgen voor added value. Juniors zorgen dan weer voor een frisse wind. Je hebt enerzijds de instroom van het talent en anderzijds het beheer van dat talent. Wie heeft welke talenten en hoe vallen die in de puzzel van transformatie? Dat vind ik de grootste uitdaging.

“Partnership tussen de verschillende bedrijfsentiteiten is de enige manier om een bedrijf vooruit te helpen. En in alle partnerships moeten alle partijen kunnen winnen.” Ariane Berckmoes - Federale Verzekering

Welke rol wil je vanuit je job spelen op het vlak van klantgerichtheid, iets waar verzekeraars de laatste jaren veel belang aan hechten?

Ariane Berckmoes: Klantgerichtheid dringt door in verschillende bedrijfsniveaus. Zowel projectmanagers, als business- en procesanalisten moeten doordrongen zijn van klantgerichtheid. Bij alles wat ze doen, moeten ze zichzelf de vraag stellen ‘Helpt dit de klant?’. Zij hebben een sturende rol om klantgerichtheid in al onze processen te integreren, we zijn uiteindelijk een coöperatieve verzekeraar.

Maar ook op een metaniveau moeten we stilstaan bij de eindgebruiker. De manier waarop we onze IT-services aanbieden moet draaien om gebruiksgemak. Veel verwachtingen van klanten worden gedreven door ervaringen die ze hadden met andere, vaak niet-verzekeringsgerichte services. En veel van die gebruikservaringen zijn nu eenmaal technologie-gedreven. Ik probeer mijn collega’s aan te moedigen om ook buiten de sector te gaan kijken en op zoek te gaan naar wat voor ons relevant is.

Wat zijn je drie grootste kwaliteiten en je grootste verbeterpunt?

Ariane Berckmoes: Ik erken de lacunes in mijn kennis en omring mij graag met mensen die die kennis wel hebben. Ik ben erg nieuwsgierig en geloof dat het je verrijkt om constant bij te leren. Ik ben een open en direct persoon en mensen kunnen dat ook bij mij zijn. Als het met respect gebeurt, kan in mijn ogen alles gezegd worden. Die openheid zorgt ervoor dat de zaken op tafel komen zoals ze zijn.

Een verbeterpunt voor mezelf is dat ik ver ga voor mijn team en voor het bedrijf waar ik werk, te ver soms. Ik investeer veel van mezelf en van mijn persoonlijke energie in wat ik doe. Het is een constant aandachtspunt om op zoek te gaan naar de juiste balans. Hoe ouder je wordt, hoe meer besef je krijgt dat die energiebron niet onuitputtelijk is.

Je hebt een passie voor olifanten. Dien je een olifantenhuid te hebben voor deze job?

Ariane Berckmoes: Ja en nee. Het probleem met het opleveren van IT-projecten is dat het eigenlijk nooit goed is. Ofwel duurt het te lang, ofwel kost het te veel. De verwachtingen zijn hoger dan wat we kunnen inlossen, waardoor je vaak teleurstelt. Je moet dus wel een olifantenhuid hebben om kritiek op projecten niet persoonlijk te nemen. Maar anderzijds wil ik ook niet alles zomaar van mij laten afglijden want dan leer je niet meer. Ook hier is het weer een kwestie van balans. Wist je trouwens dat olifanten op bepaalde plekken op hun lijf net een heel gevoelige huid hebben door de vele pijnreceptoren?

Gebruik je een ‘female touch’ om de obstakels in jullie traject van digitale transformatie te overwinnen?

Ariane Berckmoes: Ik ben vooral mezelf. Ik identificeer mezelf als vrouw, maar ik heb nog nooit bewust een onderscheid gemaakt tussen mijn mannelijke en vrouwelijke leiderschapskwaliteiten. Ik geloof in het talent en de competenties van een bepaald individu. Of die zich nu identificeert als man, vrouw of non-binair, dat doet er in mijn ogen niet toe. Er zijn trouwens heel wat mannen die volgens de traditionele leiderschapsrollen een meer vrouwelijke stijl hebben en vrouwen die net een hele mannelijke stijl hebben. Ik zie mezelf daar ergens tussenin.

Een goede balans tussen mannen en vrouwen is wel nodig, zeker als het gaat over beslissingsorganen. Als die balans er niet is, merk je dat aan de resultaten van het bedrijf. Op dat vlak is er nog veel werk aan de winkel. Ik probeer zelf ook vrouwen aan te werven.

Hoe kijk je naar gendergelijkheid/diversiteit in de verzekeringssector? Waar staat de sector op dat vlak? Wat kan er op relatief korte termijn veranderen?

Ariane Berckmoes: In de verzekeringssector zijn er procentueel gezien meer vrouwen aan het werk. Tot je naar de management- en directiefuncties gaat kijken. Zo gaat het er in veel sectoren aan toe, maar je hebt sectoren die er sneller in evolueren dan de verzekeringssector. Om die balans op elk niveau te bereiken, is het belangrijk om diversiteit naar voor te duwen. En dan heb ik het niet alleen over mannen en vrouwen, maar ook over mensen met een andere culturele of financiële achtergrond of seksuele geaardheid. De cijfers vertellen ons dat er nog veel werk aan de winkel is. Ik vind het dan ook goed dat er zo veel debat rond is. Het opent de ogen en zorgt ervoor dat we bepaalde denkpatronen doorbreken. En dat is wanneer er echt iets kan veranderen. Als coöperatieve verzekeraar nemen we ook die handschoen op. Wellbeing en een goede balans tussen werk en privé zijn meer dan ooit belangrijke elementen voor de medewerkers.

Hoe tracht je hiermee om te gaan voor jezelf en voor je medewerkers?

Ariane Berckmoes: Momenteel is een goede balans tussen mijn werk en privéleven wat zoek. We zijn net aan een grote transformatie begonnen en dat is steevast een periode waarin de werkdruk erg hoog ligt. Hoe druk het thuis of op het werk ook is, ik probeer altijd tijd vrij te maken om te gaan sporten. Dat is mijn manier om mijn batterijen op te laden.

Voor mijn medewerkers ben ik minder veeleisend dan voor mezelf. Ik probeer de lat dan ook niet onrealistisch hoog te leggen. Ik besteed bovendien veel aandacht aan hun welzijn in dagdagelijkse conversaties. Door het bespreekbaar te maken, kan je het ook beter managen. Ik kan dat niet voor iedereen onder mij doen, maar ik probeer het door te geven aan de teamleaders. We moeten samen een veilige plek creëren, waar mensen open over zulke zaken kunnen praten.

Volgende pagina